Kalaöljyn omega-3-rasvahapot ja antioksidantit psykiatriassa

Johtavat neurobiologiaa tutkivat psykiatrit suosittavat omega-3:a mielenterveysongelmien ehkäisyyn ja hoitoon. Samalla he kehottavat ottamaan myös antioksidantteja. Silloin hillitään sekä tulehdusta että hapetusstressiä, jotka yhdessä vaikuttavat haitallisesti kaikissa kroonisissa sairauksissa.

Amerikan psykiatriayhdistyksen (American Psychiatric Association) vuosikokous toukokuussa 2004 pohti omega-3-rasvahappojen merkitystä psykiatriassa. Yhdysvaltain lääkelaitoksen (FDA:n)ja Terveysviraston (NIH) tutkija, psykiatri Jerry Cott esitti uutta tietoa niiden vaikutusmekanismeista soluissa. Omega-3:t toimivat soluissa samaan tapaan kuin uudet sydänlääkkeet, kalsiumsalpaajat. Cott on julkaissut tutkimuksia kalaöljystä ja masennuksesta (1,2). Uusi neurotieteellinen tutkimus vahvistaa käsitystä, jonka mukaan omega-3-rasvahapot suojaavat aivoja ja sydäntä säätämällä solujen kalsiumkanavien toimintaa (Biochem Biophys Res Commun. 2005 ;327(2):485-93). Uusi Ohion yliopiston tutkimus vahvistaa tätä käsitystä. Se selittää sitä, miksi kalaöljy ehkäisee ja hoitaa mm. sydäntauteja.


Kalsiumkanava, jonka kautta kalsium (Ca2+) kulkee ulos soluista

Joseph Hibbeln, Yhdysvaltain Terveysviraston (NIH) psykiatri, on myös tutkinut omega-3:n vaikutusta solujen kalsiumkanaviin. Omega-3:t kilpailevat omega-6:n kanssa samoista entsyymeistä, selittää Hibbeln. Entsyymit muuntavat elimistössä ravinnon tyydyttymättömiä rasvahappoja sellaiseen muotoon, että solut voivat ottaa niitä vastaan solukalvojensa fosfolipideihin.

Meidän tulisi saada ravinnossamme yhtä paljon omega-6- ja omega-3-rasvahappoja, mutta tyypillinen länsimainen ruokavalio sisältää 20-kertaisesti liikaa omega-6:a, sanoo Hibbeln. Niinpä on selvää, kumpi rasvahappoperhe voittaa taistelun entsyymeistä. Kun kudoksissa ei ole riittävästi omega-3:a, nämä entsyymit (5-LOX ja 12/15-LOX) hapettavat omega-6:a, joista syntyy tulehdusta aiheuttavia eikosanoideja. Masennus ja skitsofrenia ovat tulehdustauteja, joissa potilaan veren tulehdusmarkkerit ovat koholla.

Mutta ei siinä kaikki, sanoo Hibbeln. Kaikissa omega-3-tutkimuksissa ei ole saatu odotettua hoitovaikutusta. DHA-tiivisteet eivät ole olleet plaseboa parempia. Käytettäessä tavallisia kalaöljyvalmisteita (joissa vain noin puolet on omega-3:a), saadaan runsaasti muitakin rasvahappoja, muun muassa omega-6-sarjaan kuuluvaa arakidonihappoa (AA) . Siitä syntyy "pahoja" eikosanoideja. Siksi meidän pitäisi valita sellainen omega-3-valmiste, jossa on mahdollisimman paljon EPAa suhteessa AA:han. Peruskalaöljyjä käytettäessä voi aivoihin muodostua hapettuneita ei-toivottuja metaboliitteja eli aineenvaihdunnan lopputuotteita. Syntyy hapetusstressi. Tästä syystä psykiatrit Cott, Hibblen ja Stoll suosittavat aina ottamaan omega-3:n kanssa antioksidantteja, esimerkiksi C- ja E-vitamiineja. Itse suosttelen myös karnosiinia.

Harvardin yliopiston psykiatrian professori Andrew Stoll suositteli kokouksessa (1,5–3,5 grammaa päivässä) kalaöljyn – muttei kalanmaksaöljyn – omega-3:a psykiatrisiin häiriöihin. Hänkin neuvoo ottamaan samanaikaisesti myös C- ja E-vitamiineja. "Kun ostat kalaöljyä, osta sellaista, johon on tiivistetty enemmän EPAa kuin DHA:ta ja joka on hyvin puhdistettu raskasmetalleista ja muista vierasaineista", Stoll neuvoi kollegoitaan. Peruskalaöljyissä DHA:n ja EPAn suhde on 3:2. Siksi suhdetta pitää muuttaa tislaamalla. Kalaan kertyvät vierasaineet ovat rasvaliukoisia, joten niitä kertyy kalaöljyyn. Siksi se on syytä puhdistaa tyhjiötislaamalla. Suomessa on toistaiseksi vain yksi tyhjiötislattu omega-3-valmiste, E-EPA.

Muutkin artikkelit tukevat tässä esitettyjä käsityksiä (3-4). Omega-3:t normalisoivat myös T-valkosolujen toimintaa raskauden aikana ja vähentävät siten diabeteksen puhkeamisen riskiä (5).

Psykiatri Agnes Aytonin esitelmä Helsigissä 15.9.2005
Omega-3:t neuropsykofarmakologiassa – Pariisin kongressi 2004
E-EPAa kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön
Eri rasvahapoilla erilainen vaikutus psykiatriassa

Tohtori Tolosen kommentti

Runsas kalaöljyn nauttiminen lisää elimistömme antioksidanttien kulutusta, koska antioksidantit huolehtivat siitä, etteivät rasvat hapetu (härskiinny) kudoksissamme. Tästä syystä johtavat molekyylipsykiatrit suosittavat suojaksi antioksidantteja, C- ja E-vitamiineja. Vielä parempi on ottaa monipuolisempaa "cocktailia", jossa ovat mukana seleeni, sinkki, beetakaroteeni ja lykopeeni. Ehkä vieläkin paremman sisäisen suojan saa karnosiinista, joka sinänsä suojaa hermosoluja. Sitä suosittaa mm. maailmankuulu solubiologian professori Bruce N. Ames. Karnosiini ja EPA estävät lisäksi tulehdussytokiineja, muun muassa interleukiini 8:a (IL8), jotka ovat aina koholla masennuksessa (lue lisää). Mikään lääketieteellinen syy ei estä käyttämästä sekä vitamiineja että karnosiinia.

Meitä neuvotaan lisäämään kalansyöntiä. Kalaruoka onkin AA/EPA-suhteensa perusteella huomattavasti terveellisempää kuin muu eläinperäinen ruoka. Siksi runsaasti kalaa syövät ihmiset (kuten ahvenanmaalaiset ja japanilaiset) ovat yleensä muita terveempiä. Kalan lihassa on kuitenkin arakidonihappoa (AA) moninverroin verrattuna puhdistettuun kalaöljyyn. Kirjolohen AA/EPA-suhde on yli kaksi kertaa suurempi kuin merilohen ja 35 kertaa suurempi kuin E-EPAn. Parhaan AA/EPA-suhteen – ja eniten "hyviä" eikosanoideja – saa siis ottamalla ruoan lisänä gramman päivässä farmaseuttista kalaöljyä, E-EPAa. Se toimii itsekin antioksidanttina, joten se ei härskiinny kapseleissa eikä elimistössä.

"Huonojen" eikosanoidien syntyä lisää myös runsas insuliinin eritys haimassa. Hillitsemällä insuliinin eritystä ortoglykeemisellä ruokavaliolla voimme vähentää tulehdusta aiheuttavien "pahojen" eikosanoidien muodostusta kudoksissamme.


Masennuksen ravitsemushoidosta

1. Fugh-Berman A, Cott JM. Dietary supplements and natural products as psychotherapeutic agents. Psychosom Med. 1999 ;61(5):712-28. Review. [PubMed]
2. Cott JM, Hibeln J. Lack of seasonal mood change in Icelanders.
Am J Psychiatry. 2001;158(2):328.
3. Logan AC. Omega-3 fatty acids and major depression: A primer for the mental health professional. Lipids Health Dis. 2004 Nov 9;3(1):25 [Epub ahead of print] [PubMed]
4. Casper RC. Nutrients, neurodevelopment, and mood. Curr Psychiatry Rep. 2004 Dec;6(6):425-9. [PubMed]

5 . Guermouche B, Yessoufou A, Soulimane N et al. -3 Fatty Acids Modulate T-Cell Calcium Signaling in Obese Macrosomic Rats. Obes Res. 2004 Nov;12(11):1744-1753 [PubMed]