Liikunta + kalalaöljy laihduttavat

Reipas kävely tai hölkkä 45 minuuttia kolme kertaa viikossa laihduttaa, mutta vain jos otat samalla päivittäin kalaöljyä, osoittaa australialainen tutkimus. Pelkkä liiikunta ei alentanut koehenkilöiden painoa kolmen kuukauden vaikuttavuusjakson aikana. Kalaöljyn käyttö tehostaa lihasten kykyä polttaa sokereita ja rasvaa liikunnan aikana, tulkitsevat tutkijat.

Ylipainoiset ihmiset laihtuivat keskimäärin kaksi kiloa kolmessa kuukaudessa kävelemällä reippaasti 45 minuuttia kolme kertaa viikossa ja ottamalla kalaöljyä, kertoo uusi tutkimus Etelä-Australian yliopistosta. Ruokatapoja ei muutettu millään lailla. Tutkijat suosittavat yhdistämään liikunnan ja kalaöljyn ravintolisänä. Havainto on herättänyt maailmalla suurta huomiota: Tutkimuksen uutisoivat mm. Reutershealth ja Ruotsissa Expressen. Uutta on se, että nyt voit laihtua ilman dieettiä.

Koehenkilöinä oli 68 ylipainoista tai lihavaa ihmistä, jotka jaettiin neljään ryhmään:
Ryhmä 1 sai päivittäin kalaöljyä ja sitä pyydettiin liikkumaan kohtuullisesti – kävelemään reippaasti tai hölkkäämään 45 minuuttia kolmasti viikossa.
Ryhmä 2 sai päivittäin auringonkukkaöljyä ja samanlaiset liikuntaohjeet kuin ryhmä 1. Auringonkukkaöljy ei sisällä omega-3-rasvahappoja.
Ryhmä 3 sai pelkästään kalaöljyä, mutta ei liikuntaneuvoja.
Ryhmä 4 sai pelkästään auringonkukkaöljyä, ei liikuntaohjeita.

Kaikkia koehenkilöitä pyydetttiin jatkamaan entisiä ruokailutottumuksiaan testin ajan (3 kk), olivatpa ne sitten olleet minkälaisia tahansa.

Vain ryhmä 1 laihtui; keskimäärin kaksi kiloa.
- Hämmästyimme, että kalaöljyllä oli niin merkittävä vaikutus painoon, sanoo tutkimusta johtanut tohtori Allison Hill.
- Omega-rasvahapot lisäävät veren virtausta lihakissa liikunnan aikana sekä lihasten rasvanpolttokykyä, hän tulkitsee.

Tutkimus julkaistiin toukokuussa 2007 Americal Journal of Clinical Nutrition -lehdessä (2007;85:1267-1274) .

Tohtori Tolosen kommentti

Kalaöljyn omega-3-rasvahapot edistävät aivoissa serotoniinin ja hermokasvutekijän tuotantoa, mikä hillitsee liikoja ruokahaluja (lue lisää). Omega-3-rasvahapot (ja orgaaninen kromi) parantavat insuliiniherkkyyttä, mikä edistää sokerin siirtymistä lihaksiin poltettavaksi energiaksi. Näin ollen se ei muutu rasvaksi vyötärölle.

Tiedätkö paljonko eri liikuntamuodoissa kuluu kaloreita? Katso taulukosta.

Expressen 31.7.2006

Aiheeseen liittyviä muita uutisia:

Omega-3:t tapetilla ravitsemuslääketieteessä
Kalaöljyn sydänvaikutukset
Omega-3:t edistävät neurogeneesiä aivoissa
Lääkelaitoksen mielipide kalaöljyistä
Omega-3:n uudet vaikutustavat
Omega-3-saantisuositus
Välttämättömät rasvahapot – tri Tolosen katsaus