Naiset ja omega-3-rasvahapot

Ruotsalaiset gynekologit suosittavat naisille omega-3-rasvahappoja. Hyvät omega-3-rasvahapot tuhoutuvat kalaa paistettaessa, joten saadakseen riittävästi omega-3:a kala tulisi syödä raakana (silli tai gaavi lohi) tai se tulisi valmistaa muulla tavoin kuin paistamalla. Omega-3-rasvahappoja saa nykyisin tehokkaina kapseleina, jotka on puhdistettu vierasaineista molekyyli- sekä tyhjiötislaamalla.

Kalaöljystä tunnetut omega-3-rasvahapot ovat kaikkien solukalvojen rakenneosia ja lisäksi niistä syntyy soluissa tärkeitä paikallishormoneja, eikosanoideja, jotka ehkäisevät ja hoitavat monia sairauksia, etenkin naisten keskuudessa, kirjoittavat Malmön ja Upsalan yliopiston gynekologit naistentautialan ammattilehdessä..

Omega-3-rasvoilla on keskeinen merkitys monissa naistenvaivoissa. Kuukautishäiriöiden taustalla on usein tulehdusta ja verisuonten supistumista ja laajenemista säätävien eikoisanoidien epätasapaino. Syynä on lian runsas tulehdusta ja verisuonten supistumista aiheuttavien omega-6-rasvahappojen saanti ja liian niukka "hyvien" erikosanoidien esiasteiden eli omega-3-rasvahappojen saanti. Tärkein "paha" rasvahappo on arakidonihappo (AA), jonka vastavaikuttaja taas on eikosapentaeenihappo (EPA). EPA vähentää AA:n pitoisuutta solukalvoilla ja samalla vähenevät "pahoista" eikosanoideista (tromboksaaneista ja prostaglandiineista) aiheutuvat oireet.

Kuva. Solujen kalvot muodostuvat fosfolipideistä, joiden molekyylit ovat kahdessa kerroksessa, lipofiiliset päät poispäin ja rasvahappoketjut sisäänpäin. Fosfolipidit ovat emulgaattoreita, jotka pitävät rasvat liukoisina nestemäisessä ympäristössä, kuten veressä, kudosnesteissä ja solujen sisäosissa. Rasvahappoketjut muodostuvat omega-6- ja omega-3-rasvahapoista.

Omega-3-rasvahapot tuottavat "hyviä" prostasykliinejä, jotka parantavat kohdun verenkiertoa ja ehkäisevät siten hedelmättömyysongelmia. Raskauden aikana nautitut omega-3-rasvahapot edistävät istukan verenkiertoa, vähentävät ennenaikaisen synnytyksen ja raskausmyrkytyksen vaaraa ja edistävät lapsen aivojen ja silmien kehitystä. Imetyksen aikana nautittu omega-3:t edistävät niinikään lapsen aivojen kehitystä.

Omega-3:t vähentävät raskaudenaikaisen ja synnytyksen jälkeisen masennuksen vaaraa, luukatoa ja rintasyöpää. Edelleen ne alentavat kohonneita veren rasvoja (erityisesti triglyseridejä). Tämä on naisille tärkeä seikka, sillä hormonihoito nostaa triglyseridiarvoja.

Omega-3-valmisteen laatu on tärkeä, korostavat gyneologit. Suuren omega-3-pitoisuuden lisäksi siinä tulisi olla mukana antioksidantteja (E-vitamiinia), jotka estävät rasvojen härskiintymisen. Valmisteessa ei saisi olla vierasaineita (dioksiinia, polykloorattuja bifenyleitä, PCB, ym.). Tavallisissa peruskalaöljyissä on vain noin puolet omega-3:a, kun taas uusissa valmisteissa niitä on yli 70 %.

Jokaisen yleislääkärin ja erityisesti gynekologin tulisi lukea tämä katsaus; sen perusteella lääkäri tuntee ja tietää omega-3- ja omega-6-rasvahappojen ominaisuudet (toiminnat, hyödyt, haitat) ja hän osaa suositella potilailleen hyviä omega-3-valmisteita.

Saldeen P, Saldeen T. Women and Omega-3 Fatty Acids. Obstet Gynecol Surv. 2004 Oct;59(10):722-730. [PubMed]

Tohtori Tolosen kommentti

Tuore Harvardin yliopiston tutkimusraportti 727 naisesta tukee täysin ruotsalaisten käsityksiä. Harvardissa havaittiiin, että omega-3-rasvahapot ehkäisevät valtimoiden seinämien tulehdusta, mikä on verisuonitautien syynä.

Kalarasvassa on noin 50 erilaista rasvahappoa (ks analyysi). Niistä tärkeimmät ovat omega-3-rasvahappoja – EPA ja DHA –, joita saadaan luonnonmukaisesti parhaiten rasvaisista merikaloista (sardiini, lohi, silakka, tonnikala) muta jonkin verran myös järvikaloista. Kalarasvan edulliset vaikutukset saattavat kuitenkin hävitä kalaa paistettaessa (Mozaffarian ym. 2003) omega-3-rasvahappojen mahdollisen tuhoutumisen johdosta. Esimerkiksi Harvardin yliopiston tuoreessa tutkimuksessa havaittiin, että mulla tavalla kuin paistamalla valmistettu kalaruoka suojaa sydämen rytmihäiriöiltä. Kala tulisi siis valmistaa muutoin kuin paistamalla tai ottaa välttämättömät rasvahapot kapseleina. Saadakseen 500 mg EPA-rasvahappoa, meidän tulisi syödä noin 85 grammaa gravia lohta. Saman verran saa nykyään yhdestä hyvin puhdistetusta kalaöljykapselista.

E-EPA paransi raskaudenaikaisen masennuksen
Näin valitset hyvän ja puhtaan EPA-valmisteen
Kysymyksiä ja vastauksia E-EPAsta