Ikäihmisten veren D-vitamiinipitoisuus ja kunto

Ikääntyneillä ihmisillä on usein piilevä D-vitamiinivajaus, koska yhtäältä he eivät yleensä oleskele vaatteitta auringossa eivätkä käy laboratoriossa mittauttamassa seerumin D-vitamiiniaan ja toisaalta he uskovat valtamedian levittämää harhaluuloa, ettei ravintolisiä tarvita. Ikääntyvien ihmisten iho ei tuota auringonvalosta D-vitamiinia yhtä hyvin kuin nuorempien. Uudet tutkimukset osoittavat, että ikääntyvät tarvitsevat reilusti ruoan lisänä D-vitamiinia ja sen riittävä pitoisuus seerumissa (yli 75 nmol/l) ehkäisee ja jarruttaa hauraus-raihnaisuusoireyhtymää eli sarkopeniaa.

Porissa vuonna 2015 tehty yli 500:n yli 65-vuotiaan suomalaisen tutkimus osoitti, että D-vitamiinivaje on yleinen ja se heikentää ikäihmisten lihaskuntoa ja kääntäen, että yli 75 nmolin/l pitoisuus seerumissa parantaa sitä. Tulos kumosi THL:n ja ravitsemuseliitin väitteen, että 50 nmol/l riittää kaikille. S-D-25:n turvallinen yläraja on 250 nmol/l.

Kansainvälinen PROVIDE-tutkimus osoitti, että D-vitamiinin ja leusiinipitoisen heraproteiinin nauttiminen parantaa 13 viikossa sarkopenisten ikäihmisten kuntoa ja vähentää kroonista matala-asteista tulehdusta (Liberman ym. 2019).

Sveitsiläiset ja italialaiset vanhuustutkijat havaitsivat tuoreessa kaksoissokkokokeessaan, että D-vitamiini, ubikinoni, resveratroli ja kreatiini ehkäisevät vanhuus-raihnaisuus-oireyhtymää ja myöhentävät sen ilmaantumista. Koehenkilöille annettiin D-vitamiinia niin paljon, että S-D-25 nousi keskimäärin 22,5 nmol/l (64 →86 nmol/l). Samalla lihasmassa kasvoi 0,34 kg ja terveydelle haitallinen viskeraalinen sisäelinrasva väheni.

Tohtori Carlos H. Orces (Teksasin yliopisto) keräsi tiedot vuosina 2007-2014 suureen amerikkalaiseen kansalliseen terveystutkimukseen ( National Health and Nutrition Examination Survey) osallistuneen 6 250:n yli 65-vuotiaan S-D-25-pitoisuuksista ja fyysisestä suorituskyvystä. 1 404:llä (17,9 prosentilla) se oli heikko, osalla normaali (ikään nähden). Kolme neljästä huonokuntoisesta ei harrastanut mitään liikuntaa. Vajaakuntoisten S-D-25 pitoisuudet olivat keskimäärin 71,3 nmol/l ja hyväkuntoisten 78,2 nmol/l, siis molemmilla ryhmillä huomattavasti suuremmat kuin mitä Suomen THL pitää riittävänä (50 nmol/l). Vajaakuntoiset amerikkalaiset, etenkin vanhimmat, olivat nauttineet yleisesti D-vitamiinia purkista, mikä selittää heidän verrattain hyvät S-D-25-lukemansa. Lisäksi on syytä huomata, että suuri osa amerikkalaisista asuu eteläisillä leveysasteilla, joten he saavat enemmän D-vitamiinia auringosta kuin suomalaiset vanhukset.S-D-25 vs liikunta

Grafiikka näyttää seerumin D-vitamiinin pitoisuuden (tässä 25(OH)D) ja viikottaisen liikunnan yhteydet. Mitä vähemmän liikuntaa (ja ulkoilua), sitä vähemmän D-vitamiinia veressä ja sitä huonompi kunto.

D-vitamiinin riittävä saanti on tehokas keino pitää yllä riittävää S-D-25-pitoisuutta, erityisesti vajaakuntoisilla vanhuksilla, todetaan artikkelissa. Sen voi lukea maksutta kokonaisuudessaan alla olevasta linkistä.

Orces C . Vitamin D concentrations among older adults according to physical disability status: NHANES 2007-2014.. Nutrición Hospitalaria. 2019 Apr 29. doi: 10.20960/nh.2507. DOI:10.20960/nh.2507 Free Full Text pdf

Liberman K, Njemini R, Luiking Y, et al. Thirteen weeks of supplementation of vitamin D and leucine-enriched whey protein nutritional supplement attenuates chronic low-grade inflammation in sarcopenic older adults: the PROVIDE study. Aging Clinical and Experimental Research. 2019 May 2. doi: 10.1007/s40520-019-01208-4. Free Full Text pdf

Tohtori Tolosen kommentti

D-vitamiinilla on valtavasti muitakin luuston ulkopuolisia vaikutuksia, kuten alla olevasta linkistä voi todeta. Valitettavasti moni suomalainen kuvittelee edelleen virheellisesti, että ruuasta saa riittävästi D-vitamiinia.