Ravintolisät lisäävät ikääntyvien ihmisten lihasmassaa ja -kuntoa

Urheilulääketieteen, kuntoutuksen ja ikääntymisen tutkijat testasivat satunnaistetussa kaksoissokkotutkimuksessa, vahvistavatko ravintolisät noin 70-vuotiaiden ihmisten lihasmassaa ja lihasvoimaa ja vähentävätkö ne lihasten väsymistä ja vaarallista (viskeraalista) sisäelinrasvaa. Tulokset olivat positiiviset: Ravintolisät lisäsivät lihasmassaa ja -kuntoa, kun taas sisäelinrasva väheni merkittävästi lähtötasoon ja lumeryhmään nähden.

Testin valittiin 38 ikääntyvää ihmistä, 8 miestä ja 30 naista, keski-iältään 68,9 ± 4,60 vuotta. Heidän painonsa oli keskimäärin 69,40 ± 15,58 kg ja pituutensa 160 ± 1 cm. He saivat ruuan lisänä 12 viikkoa päivittäin joko lumetta tai ravintolisiä: välttämättömiä aminohappoja, kreatiinia, D-vitamiinia ja Muscle Restore Complex® -valmistetta, joka sisältää alfalipoiinihappoa, resveratrolia ja ubikinonia. Tutkimuksen kulkukaavio esitetään alla olevassa kuviossa.

Italialainen tutkimus

Kaavio. Tutkimukseen kutsuttiin alunperin 50 henkilöä, joista vaikutusjakson (12 viikkoa) loppuun asti mukana pysyi 17 ravintolisiä ja 14 lumetta saanutta ihmistä.

Koehenkilöistä mitattiin monia seikkoja: seerumin D-vitamiini (S-D-25), laiha lihasmassa, viskeraalinen rasva, lihasten maksimaalinen supistuskyky, raajojen lihasvoima (Peak Power) ja elektrofysiologisia lihasten väsymystä osoittavia muuttujia, sähköinen johtumisnopeus, Fractal Dimension ym. Kaikkien laboratoriotutkimusten tulokset on esitetty artikkelin taulukossa 3. (PLA=plasebo, SUPP=ravintolisä)

Ravintolisiä saaneilla henkilöillä todettiin merkitseviä parannuksia S-D-25:ssä (keskimäärin nousua oli 22,5 nmol/l, 64 →86 nmol/l), lihasmassassa (kasvua 0,34 kg) ja -voimassa. Viskeraalinen rasva väheni.

Välttämättömät aminohapot, kreatiini, D-vitamiini, ALA (alfalinolihappo), ubikinoni ja resveratroli voivat kohentaa ikääntyvien ihmisten lihasmassaa, lihasvoimaa ja lihasten suorituskykyä lyhyehkössä ajassa (3 kk) ilman kuntoliikuntaohjelmaa. 50. ikävuodesta alkaen lihasmassa vähenee noin 0,5–1 prosentin ja lihasvoima 1–3 % vuosittain ja viskeraalinen rasva lisääntyy. Muutokset kiihtyvät iän lisääntyessä niin, että 70-vuotiaan miehen etureiden lihakset ovat noin 25 prosenttia pienemmät kuin 20–30-vuotiailla. Nämä ovat sarkopenialle eli gerastenialle (vanhuus-raihnaisuus-oireyhtymälle) tyypillisiä muutoksia, joita voidaan torjua ravintolisien yhteiskäytöllä jopa ilman varsinaista kunto-ohjelmaa, päättelee kansainvälinen tutkijaryhmä.  

Tutkimuksen tekivät yhdessä

  • 1. CRIAMS-Sport Medicine Centre University of Pavia Voghera Italy
  • 2. Department of Biology, College of Science University of Bahrain Sakhir Campus Kingdom of Bahrain
  • 3. Department of Public Health, Experimental and Forensic MedicineSchool of Medicine, Endocrinology and Nutrition Unit, University of Pavia, Azienda di Servizi alla Persona di Pavia Pavia Italy
  • 4. Rehabilitation Research Laboratory 2rLab, Department of Business Economics, Health and Social CareUniversity of Applied Sciences and Arts of Southern Switzerland Manno Switzerland
  • 5. IRCCS Mondino Foundation Pavia Italy
  • 6. Department of Public Health, Experimental and Forensic Medicin eUniversity of Pavia Pavia Italy
Negro M, Perna S, Spadaccini D, et al. Effects of 12 Weeks of Essential Amino Acids (EAA)-Based Multi-Ingredient Nutritional Supplementation on Muscle Mass, Muscle Strength, Muscle Power and Fatigue in Healthy Elderly Subjects: A Randomized Controlled Double-Blind Study. Journal of Nutrition in Health and Aging. 2019;23(5):414-424. doi: 10.1007/s12603-019-1163-4. Free Full Text

Tohtori Tolosen kommentti

Tulokset olisivat olleet todennäköisesti vielä paremmat, jos koehenkilöille olisi annettu lisäksi reilusti kalaöljyä, sillä kalaöljy lisää ikääntyvien lihaskuntoa.

Ennestään tiedetään, että D-vitamiini ja heraproteiini ehkäisevät ja jarruttavat sarkopeniaa.

Sarkopenian oireet

Kuvio: Sarkopenia johtuu monista eri syistä (lähde:Bauer ym. 2019).  Niitä kaikkia voidaan ehkäistä ja vaimentaa ravintolisillä, jotka ehkäisevät vapaita radikaaleja (ROS) ja vaikuttavat solujen pienoisvoimalaitoksiin, mitokondrioihin.

Haurastumisen merkkejä ovat

  • heikko käden puristusvoima,
  • hidas kävelyvauhti,
  • vähäinen fyysinen aktiivisuus ja väsymys (tyytymättmömyys elämään)

    Naiset, joilla on vähintään kolme näistä piirteistä, luokitellaann haurastuneiksi, ja yksi tai kaksi piirrettä katsotaan haurastumisen esiasteeksi.

    Sillä ei ole väliä, nauttiiko ikääntyvä nainen heraproteiininsa (35 grammaa) ennen treeniä vaiko sen jälkeen. Pääasia että nauttii! (Nabuco ym. 2019).
    Nabuco HCG, Tomeleri CM, Fernandes RR, et al. Effects of pre‐ or post‐exercise whey protein supplementation on oxidative stress and antioxidant enzymes in older women. Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports 2019 Aug;29(8):1101-1108. doi: 10.1111/sms.13449. Epub 2019 May 27.
    First published: 02 May 2019
    Bauer J, Morley JE, Schols AMWJ,  et al. Sarcopenia: A Time for Action. An SCWD Position Paper. Journal of Cachexia, Sarcopenia and Muscle. 2019 Sep 15. doi: 10.1002/jcsm.12483. Free Full Text