Kromipikolinaatti auttaa painonhallinnassa

Kromi kuluu ihmiselle välttämättömiin hivenaineisiin, joita suomalainen ravinto sisältää liian vähän. Kromi säätää hiilihydraattien, rasvan ja proteiinien aineenvaihduntaa, mutta iän myötä elimistön kromipitoisuus vähenee 9 % vuodessa, jolloin liikakiloja alkaa helposti kertyä. Moni suomalainenkin kärsii sarkopeenisesta lihavuudesta, johon usein liittyy insuliiniresistenssi, metabolinen oireyhtymä ja tyypin 2 diabetes. Silloin kromilisä on oivallinen apu, erityisesti niille, jotka haluavat laihtua. Kromi parantaa myös tyypin 2 diabeetikkojen sokeri- ja rasvatasapainoa. Tehokkain ravintokromin muoto on kromipikolinaatti, jossa kromi on yhdistetty tryptofaanin aineenvaihduntatuotteeseen, pikoliinihappoon.

Kromiyhdisteiden vaikutuksia painonhallinnassa on tutkittu vuosikymmenien ajan, ja tulokset ovat osoittaneet, että kromipikolinaatin käyttö ravintolisänä laihduttaa jo parissa kuukaudessa poistamalla elimistöstä rasvaa, mutta säilyttäen laihan lihasmassan. Eräässä tutkimuksessa osallistujat noudattivat 18 viikkoa hyvin vähäkalorista VLCD-ruokavaliota ja ottivat sen lisänä päivittäin joko 200 mikrogrammaa (µg) kromipikolinaattia tai lumetta tahi kromihiivaa. Kromipikolinaattia syöneiden lihasmassa lisääntyi verrattuna lumetta tai kromihiivaa syöneisiin. Toisessa tutkimuksessa 122 ylipainoista henkilöä söi 90 vuorokautta 400 µg kromipikolinaattia ja jatkoi tavallisen ruokavalionsa ja liikuntatottumustensa noudattamista. Kromivalmiste alensi osallistujien painoa ja muokkasi vartaloa urheilullisemmaksi, sillä 98 % painon vähennyksestä johtui rasvan poistumisesta ja vain 2 % laihan kudosmassan vähenemistä.

Kilpauimareilla tehdyssä tutkimuksessa 400 µg:n kromipikolinaattiannoksen syönti päivittäin 24 viikon ajan lisäsi lihasmassaa 3,5 %, vähensi kehon rasvaa 4,5 % ja pienensi kehon rasvaprosenttia yli 6 % verrattuna lumetta saaneisiin verrokkeihin (38). Kromipikolinaatti (200 µg/vrk) kasvattaa lihasmassaa myös sellaisilla henkilöillä, jotka eivät nauti sitä laihtuakseen. Näin kävi eräässä tutkimuksessa, jossa 154 normaalipainoista ihmistä nautti joko 200 tai 400 µg/vrk kromipikolinaattia 72 vuorokauden ajan. Kummallakin kromin päiväannoksella saatiin samanlainen tulos, mikä osoitti, ettei annoksen suurentaminen yli 200 µg:n/vrk ole tarpeen.

Ylipaino ja lihavuus aiheuttavat ja myötävaikuttavat tunnetusti moniin sairauksiin, kuten tyypin 2 diabetekseen, sydän- ja verisuonitauteihin, nivelvaivoihin ja mielenterveysongelmiin. Ylipaino haittaa myös liikkumista, jolla sisänsä on monia hyviä vaikutuksia terveyteen, kuntoon ja hyvinvointiin. Niinpä erityisesti ikääntyviä (yli 75-vuotiaitakin)  kannustetaan harrastamaan kuntoliikuntaa ja huolehtimaan painonhallinnasta, jolloin myös lääkkeiden tarve ja niiden sivuvaikutukset vähenevät.

Tarjolla on monenlaisia laihduttavia ruokavalioita – vähärasvaisia, vähäkalorisia, vähähiilarisia jne. – mutta valitettavasti ne kaikki vähentävät paitsi kehon rasvaa myös lihasmassaa (katso kuvio 1). Painonhallinnassa pitäisi pyrkiä pääsemäään eroon rasvasta, mutta säilyttämään lihakset. Käytettävissämme on useita ravintolisiä, jotka auttavat tässä asiassa: berberiini, (Pham ym. 2011, Xu ym. 2017, Wang 2018), väkevöity etyyliesteröity kalaöljy ja kromi pikolinaatin muodossa. Ne sopivat hyvin käytettäviksi laihduttavien ruokavalioiden ja kuntoliikunnan tukena.

Laihuttavia ruokavalioita

Kuvio 1: Painoa voidaan vähentää monenlaisilla ruokavalioilla, mutta useimmat niistä vähentävät myös lihasmassaa (Lean Mass Loss), mikä on ei-toivottu vaikutus. Kromipikolinaatin käyttö ravintolisänä auttaa säilyttämään lihaksiston entisellään. Siniset pylväät: painonpudotus prosentteina (75–89 %), harmaat pylväät: lihasmassan väheneminen prosentteina (11–25 %).

Paininpudotus eri ravintolisillä

Kuvio 2. Painonpudotus ja lihasmassan kato (Lean Mass Loss) prosentteina eri ravintolisillä. Ensimmäinen pylväs kuvaa kromipikolinaattivalmistetta (jota ei myydä Suomessa). Kuten näemme, lihasten kato on sillä lähes olematonta.

Kromi parantaa sokeriaineenvaihduntaa

Tuore 28 erillistutkimuksen koontiraportti (meta-analyysi) vahvistaa, että ruuan lisänä päivittäin nautittu orgaaninen kromi parantaa merkitsevästi tyypin 2 diabetesta potevien aikuisten biomarkkereita: paastoverensokeri, "pitkä sokeri" eli HbA1c, seerumin trigyseridit (TG) ja "hyvä" HDL-kolesteroli. Kromi on potentiaalinen terapeuttinen ravintolisä (hivenaine), joka voi tehostaa tyypin 2 diabeteksen hoitoa, päättelevät tutkijat. Kromilisä on hyvin siedettyä, eikä se aiheuta merkittäviä haittavaikutuksia. Tutkijat kehottavat lääkäreitä lisäämään kromin tyypin 2 diabeteksen hoitoon (Huang ym. 2018). Artikkelissa, jonka voi lukea kokonaisuudessaan maksutta alla olevasta linkistä, on 61 kirjallisuusviitettä. Kromipikolinaatti ehkäisee kohonneen verensokerin aiheuttamia muutoksia sydänlihaksessa, osoittaa hiirillä tehty arvostetun Nature-kustantamon julkaisema tutkimus (2017).

Kirjallisuusviitteet:

Willoughby D, Hewlings S, Kalman D. Body Composition Changes in Weight Loss: Strategies and Supplementation for Maintaining Lean Body Mass, a Brief Review. Nutrients 2018, 10(12), 1876; doi.org/10.3390/nu10121876 Free Full Text pdf
Huang H, Chen G, Dong Y, Zhu Y, Chen H. Chromium supplementation for adjuvant treatment of type 2 diabetes mellitus: Results from a pooled analysis. Molecular Nutrition and Food Research. 2018 Jan;62(1). doi: 10.1002/mnfr.201700438. Free Full Text
Pham TP, Kwon J, Shin J. Berberine exerts anti-adipogenic activity through up-regulation of C/EBP inhibitors, CHOP and DEC2. Biochem Biophys Res Commun 2011 Aug 27. Abstract
Xu JH, Liu XZ, Pan W, Zou DJ. Berberine protects against diet-induced obesity through regulating metabolic endotoxemia and gut hormone levels. Molecular Medicine Reports. 2017 Mar 14. doi: 10.3892/mmr.2017.6321.
Wang L, Ye X, Hua Y, Song Y. Berberine alleviates adipose tissue fibrosis by inducing AMP-activated kinase signaling in high-fat diet-induced obese mice. Biomedicine and Pharmacotherapy. 2018 May 28;105:121-129. doi: 10.1016/j.biopha.2018.05.110