Kalaöljy edistää lihaskuntoa ja suorituskykyä

Kaikki huippu-urheilijat käyttävät ravintolisiä, koska ne parantavat suorituskykyä, vähentävät väsymystä ja vammautumista ja nopeuttavat palautumista. Erityisesti näin tekevät karnosiini, ubikinoni ja väkevöity kalaöljy. Japanilaiset tutkijat selittävät niitä biokemiallisia mekanismeja, joilla kalaöljy parantaa lihakuntoa ja ehkäisee rasituksen aiheuttamaa lihasten kipeytymistä ja arkuutta. Amerikkalaistutkimus sepelvaltimotautipotilailla vahvistaa näitä tuloksia.

Yleisessä tiedossa on, että kalaöljyn omega-3-rasvahapot EPA ja DHA parantavat tehokkaasti sydämen ja immuunijärjestelmän toimintaa, kognitiivisia toimintoja (uuden oppimista, mieleenpainamista, “hoksottimia”) ja ehkäisevät ja parantavat masentuneisuutta sekä alentavat sykenopeutta sekä koholla olevaa verenpainetta ja haitallisia veren rasvoja, triglyseridejä. Lisäksi tiedetään, että omega-3:t ehkäisevät, vaimentavat ja sammuttavat hapetusstressiä ja kroonista matala-asteista tulehdusta (inflammaatiota). Esimerkiksi tunnettu urheilufysiologi ja Yhdysvaltain uintimaajoukkueen ravintovalmentaja, professori Timothy Mickleborough on osoittanut monissa tutkimuksissaan, että väkevöity kalaöljy parantaa kilpauimareiden suorituskykyä, nopeuttaa palautumista ja ehkäisee astmaoireita (jotka näyttävät olevan kovin yleisiä jopa eliittihiihtäjillä). Omega-3:t estävät myös syöpäpotilaiden sairaalloista lihaskatoa ja patologista laihtumista, kakeksiaa. Tämä tieto on ollut pontimena monille liikuntafysiologisille ja geriatrisille tutkimuksille.

Japanilaisia urheilufysiologian ja -lääketieteen tutkijoita kiinnosti selvittää, kuinka omega-3:t parantavat urheilijoiden lihaskuntoa, suorituskykyä ja kestävyyttä sekä vähentävät raskaan fyysisen suorituksen aiheuttamaa lihaskipua ja -arkuutta sekä lihasjäykkyyttä ja liikerajoituksia.

Kalaöljyn vaikutus sydämessä ja lihaksissa ei ilmene välittömästi. EPA:n ja DHA:n lisääntyminen sydänlihaksessa edellyttää 1-2 kuukauden ja luurankolihasten vahvistaminen vähintään 2 kuukauden käyttöaikaa.

Kalaöljyn omega-3-rasvahapot EPA ja DHA, kumpikin erikseen tai yhdessä nautittuina, vähentävät reisilihasten kipeymistä ja arkuutta maksimaalisessa kuormituksessa, esimerkiksi 40 minuutin penkille nousuissa (uupumuksen asti). Samoin kalaöljy korjaa reisilihaksen voiman alentumista polviniveltä ojennettaessa. Kalaöljyn tulee olla väkevöityä ja päiväannoksen mielellään ainakin 2 grammaa. Peruskalaöljyllä, jossa on vain 30 % omega-3:a, pakkausohjeen mukaisesti nautittuna ei päästä tähän vaikutukseen.

Kalaöljy parantaa nivelten joustavuutta ja liikerajoitusta (range of motion, ROM). Vartalon ja raajojen lihasten vähentynyt joustavuus (flexibility) ehkäisee ihanteellista suorituskykyä ja lisää vammautumisen riskiä. Kalaöljy ehkäisee ja vähentää myös lihasten ylikuormituksesta johtuvaa turpoamista. EPA ja DHA estävät tulehdussytokiinien TNF-α:n ja interleukiini-6:n (IL-6) sekä lihasvammoista kertovien seerumin kreatiinikinaasin ja myoglobiibin liiallista erittymistä, mutta sekin edellyttää noin 2 gramman päiväannosta vähintään kuukauden ajan.

Kalaöljy ehkäisee myös ylirasituksen aiheuttamia hermovaurioita, kunhan käyttö on kestänyt vähintään kaksi kuukautta. Kuten syöpäpotilalla, myös ikääntyvillä ihmisillä esiintyy lihaskatoa (sarkopeniaa), jota voidaan ehkäistä ja hillitä kalaöljyllä, kunhan EPAn ja DHA:n päiväannos on yli 2 grammaa. Kalaöljyn omega-3-rasvahapot auttavat lihaksia ja niiden hermoja sopeutumaan (adaptoitumaan) lisääntyvään kuntoharjoitteluun, toteavat tutkijat lopuksi. Heidän koko artikkelinsa voi lukea vapaasti alla olevasta linkistä.

Toinen tuore, amerikkalainen tutkimus osoittaa, että etyyliesteröidyt EPA ja DHA edistävät sepelvaltimotautia sairastavien potilaiden kuntoharjoittelua ja vähentävät lihas- ja nivelvaivoja. Tutkimukseen osallistui 291 sepelvaltimotautipotilasta, jotka arvottiin vuoden ajaksi joko lumeryhmään tai verum-ryhmään, joka sai päivittäin 1860 mg EPAa ja 1500 mg DHA:ta .Lihas- ja nivelkipuja sekä liikkuvuutta arvioitiin Western Ontario and McMaster Universities Arthritis Index -menetelmällä. (Alfaddagh ynm. 2018). Käytetty kalaöljyvalmiste on USA:ssa reseptillä; Suomessa vastaavaa saa ravintolisänä (CardiOmega). Kliininissä kalaöljytutkimuksissa käytetään nykyisin vain väkevöityjä "farmakologisia" valmisteita, ei tavallisia halpoja kalaöljyjä, joissa on vain 30 % omega-3-rasvahappoja (ks lisätiedoista Kalaöljyopas 2017).

Ochi E, Tsuchiya Y. Eicosahexanoic Acid (EPA) and Docosahexanoic Acid (DHA) in Muscle Damage and Function. Review. Nutrients. 2018 Apr 29;10(5). pii: E552. doi: 10.3390/nu10050552. Free Full Text
Alfaddagh A, Elajami TK, Saleh M, et al. The effect of eicosapentaenoic and do cosahexaenoic acids on physical function, exercise, and joint replacement in patients with coronary artery disease: A secondary analysis of a randomized clinical trial. Journal of Clinical Lipidology. 2018 Mar 14. pii: S1933-2874(18)30173-9. doi: 10.1016/j.jacl.2018.03.080.