Ehkäise ajoissa sarkopeniaa

Sarkopenia lisättiin 1.10.2016 sairauksien viralliseen diagnoosiluetteloon (ICD-10-CM) koodilla M62.84. Sarkopenia tarkoittaa lihasmassan surkastumista, lihasten toiminnan heikkenemistä ja yleistä terveydentilan heikkoutta eli hauraus-raihnaisuusoireyhtymää, joka ei liity mihinkään diagnosoituun sairauteen. Sarkopenia kohtaa jokaista kyllin pitkään elävää ihmistä. Elimistön säätelyjärjestelmät menevät vähitellen epäkuntoon. Sarkopeniaa potevien ihmisten stressinsietokyky on heikentynyt ja heidän ennenaikaisen kuoleman riskinsä suurentunut. Erityisen haitallinen sarkopenia on syöpäpotilailla. Sarkopeniaa voidaan onneksi ehkäistä ja jarruttaa.

Sarkopeniassa solujen pienoisvoimalaitosten, mitokondrioiden oksidatiivisten entsyymien aktiivisuus vähenee, erityisesti I-kompleksissa, mutta myös II ja III -komplekseissa, jolloin lihasten suorituskyky heikkenee, kirjoittavat amerikkalaiset neurologit ja patologit uudessa artikkeleissaan Muscle and Nerve -lehdessä (Pestronk ym. 2016). Tutkimukset puoltavat ubikinonin  käyttöä sarkopenian ehkäisyssä ja hoidossa, sillä ubikinoni parantaa mitokondrioiden energian tuotantoa ja ylläpitää siten ikääntyvien ihmisten lihaskuntoa ja -voimia (Fischer ym. 2016).

Lihasvoima vähenee 1,5 prosenttia vuodessa 50-60-vuotiailla ja sen jälkeen kolme prosenttia vuodessa. Samalla nivelten liikkuvuus vähenee. Sarkopenia heikentää liikkuvuutta, vähentää fyysistä aktiviteettia ja lisää kaatumisen ja luunmurtumien riskiä. Ikäihmisten sarkopeniaa tutkitaan mittaamalla paino, jonka he pystyvät nostamaan ja kantamaan, mittaamalla käsien puristusvoima (jonka tulisi olla miehillä yli 26 ja naisilla 16 kg) , kellottamalla aika jossa he kykenevät kävelemään tuetta neljä metriä tai huoneen poikki, nousemaan tuolista seisaalleen, nousemaan kymmenen porrasaskelmaa ja kirjaamalla vuoden aikana sattuneet kaatumiset. Kävelynopeuden tulisi olla vähintään 0,8 metriä sekunnissa. Lihasmassaa voidaan mitata tietokonekuvauksin (kuten uudessa kansainvälisessä tutkimuksessakin tehtiin).

Kuntoliikunta ja terveellinen ravitsemus yhdessä ehkäisevät ja hidastavat sarkopeniaa. Lihasvoimaa voidaan ylläpitää ja jopa lisätä aerobisin (kuntojumppa) ja anaerobisin menetelmin ja liikkuvuutta voidaan parantaa venyttelemällä ja taivuttelemalla. Kotosalla apuna voidaan käyttää painoja ja kuminauhoja, välttämättä ei tarvitse lähteä kuntosalille. Reipas kävely, pyöräily, uinti, vesijuoksu ja –jumppa ja muut suuria raajojen ja vartalon lihasryhmiä kuormittavat liikuntamuodot ovat erinomaisia jokamiehen ja -naisen keinoja. Ne eivät kuitenkaan yksin riitä, tarvitaan myös terveellinen ruokavalio ja tiettyjä ravintolisiä.

Yli 65-vuotiaiden tulisi syödä päivittäin 1,0-1,2 grammaa painokiloa kohti proteiinia (valkuaisaineita), jaettuna tasaisesti eri aterioille. Otan itse ja suosittelen muillekin ikääntyville heraproteiinia ravintolisänä pakkausohjeen mukaan. Proteiini auttaa parhaiten, kun sen syönnin yhdistää kuntoliikuntaan, lihaskunnon kohottamiseen tai 2-3 kierrokseen golfia viikossa. Sarkopeniaa voidaan ehkäistä ja torjua myös vähentämällä liiallisten lääkkeiden syöntiä (polyfarmasiaa). Yli 60-vuotiaiden ei tulisi syödä kolesterolia alentavia statiineja, jotka usein heikentävät lihasvoimaa ja aiheuttavat lihas- ja nivelkipuja.

Erityisen tärkeää on varmistaa riittävä D-vitamiinin saanti niin, että seerumin D-vitamiinin pitoisuus (S-D-25) nousee 125-150 nmoliin/l. Yleensä se edellyttää vähintään 100 mikrogramman (µg) päivittäistä saantia. Se parantaa immuunijärjestelmän toimintaa, vahvistaa lihaskuntoa ja ehkäisee henkisten toimintoja heikkenemistä. Muita hyviä sarkopeniaa ehkäiseviä ja jarruttavia, synergisesti vaikuttavia ravintolisiä ovat berberiini, etyyliesteröity kalaöljy, etenkin E-EPA (ehkäisee sairaalloista laihtumista ja ikääntyvien ihmisten lihasten surkastumista), karnosiini, magnesium, maitohappobakteerit ja prebiootit sekä ubikinoni. Omega-3-indeksin tulisi noustamielellään yli 8 prosentin. Se pitää yllä ikääntyvien ihmisten kognitiivista suorituskykyäkin.

Ssrkopeniaa potevilla syöpäpotilailla kemoterapia aiheuttaa tavallista enemmän sivuvaikutuksia, jonka vuoksi kaikki potilaat eivät siedä sytostaattihoitoja, jolloin taudin ennuste voi huonontoa. Lisäksi monet syöpälääkkeet pahentavat potilaalle ennestään olevaa sarkopeniaa (Bozzetti 2017). Näistäkin syistä sypäpotilas tarvitsee edellä mainittuja ravintolisiä.

Sarcopenia: Muscle Weakness Creeps Up With Age
Bozzetti F. Forcing the vicious circle: sarcopenia increases toxicity, decreases response to chemotherapy and worsens with chemotherapy.
Annals of Oncology. 2017 Sep 1;28(9):2107-2118. doi: 10.1093/annonc/mdx271.
Pestronk A, Keeling R, Choksi R. Sarcopenia, Age, Atrophy, and Myopathy: Mitochondrial Oxidative Enzyme Activities. Muscle and Nerve. 2016 Oct 19. doi: 10.1002/mus.25442.
Oh C, Jeon BH, Reid Storm SN, Jho S, No JK. The most effective factors to offset sarcopenia and obesity in the older Korean: Physical activity, vitamin D, and protein intake. Nutrition. 2016 Jun 23. pii: S0899-9007(16)30093-4. doi: 10.1016/j.nut.2016.06.004.

Fischer A, Onur S, Niklowitz P, et asl. Coenzyme Q10 Status as a Determinant of Muscular Strength in Two Independent Cohorts. PLoS One. 2016 Dec 1;11(12):e0167124. doi: 10.1371/journal.pone.0167124.
Fish oil supplements may improve muscle function in older women. Nursing Times 17.11. 2016
Da Boit M, Sibson R, Sivasubramaniam S, et al. Sex differences in the effect of fish oil supplementation on the adaptive response to resistance exercise training in older people: a randomized control trial. American Journal of Clinical Nutrition First published November 16, 2016, doi: 10.3945/ajcn.116.140780