Sinkki parantaa ikääntyvien vastustuskykyä

Sinkin nauttiminen ravintolisänä parantaa ikääntyvien ihmisten immuunipuolustusta, vahvistaa amerikkalaisen Tufts-yliopiston satunnaistettu kliininen kaksoissokkotutkimus. Käytännössä sinkkilisä voi torjua infektiotauteja ja niiden komplikaatioita, jotka ovat yleisiä ja vaarallisia ikäihmisillä. Tutkimuksen julkaisee maailman johtava ravitsemuslääketieteen lehti American Journal of Clinical Nutrition. Uutistoimisto APA uutisoi jo tutkimuksen ja Univadis lähetti sen tiedoksi suomalaisille lääkäreille. Tutkimus vahvistaa sitä, mitä olen sanonut jo yli 30 vuoden ajan sinkin merkityksestä vastustuskyvylle.

Tutkimukseen valittiin 25 yli 65-vuotiasta ihmistä kolmesta vanhainkodista Bostonin alueelta. Koehenkilöiden veren sinkkipitoisuus oli alle 70 μg/dl eli 10,7 µmol/l (viitearvo on 11–22 µmol/l). Kolmen kuukauden ajan 13 koehenkilöä sai päivittäin monivitamiinipillerin, joka sisälsi 5 mg sinkkiä (verrokkiryhmä) ja 12 koehenkilöä sai päivittäin monivitamiinipillerin, joka sisälsi 30 mg sinkkiä (hoitoryhmä). Seerumin sinkin pitoisuus ja immuunipuolustuksen profiilia ja toimintaa mitattiin vaikutusjakson alussa ja lopussa.

Seerumin sinkkipitoisuus nousi lumeryhmässä keskimäärin 0,7 % ja hoitoryhmässä 16 %. Kolmessa kuukaudessa seerumin sinkkipitoisuus nousi viitearvojen puitteisiin niillä, joilla vaje oli ollut lievä tai kohtalainen. Suuremman vajeen ryhmässä, jossa pitoisuus oli alle 60 μg/dl eli 9,2 µmol/l, 30 mg päivässä sinkkiä ei riittänyt nostamaan pitoisuutta viitearvon puitteisiin.

Samalla kun sinkin pitoisuus veressä suureni, lisääntyivät T-valkosolut merkitsevästi ja niiden toiminta tehostui. Simuloidussa infektiossa sinkkiä saaneet T-solut toimivat paremmin ja nopeammin.

Luuydin muodostaa soluja

Kuva. Luuydin muodostaa kantasoluja (stem cells), jotka erilaistuvat puna- ja valkosoluiksi. T-solut toisena oikealla. Sinkki edistää niiden syntyä luuytimessä. Erythrocytes = punasolut.

Aikaisemmissa tutkimuksissa on käynyt ilmi, että noin 30 prosenttia vanhainkotien asukkaista potee sinkin puutetta (verikokeiden perusteella), ja he ovat muita henkempiä sairastumaan keuhkokuumeeseen ja muihin infektioihin, sanoo tutkimusta johtanut professori Simin Nikbin Meydani. Tämän tutkimuksen ansiosta tiedetään nyt, että sinkkilisä voi korjata veren sinkin puutteen ja vahvistaa T-solujen toimintaa, Meydani tulkitsee. Asia on toki osoitettu jo aikaisemminkin Saksassa (Hönscheid ym. 2012, Rosenkranz ym. 2015). Näin sinkin avulla voidaan torjua infektioita ja niiden lisätauteja, jotka ovat suuri kansanterveydellinen ongelmaa, Meydani sanoo. Sinkin vaikutus T-soluihin selittää myös sen kykyä lievittää allergioita, mm. atooppista ihottumaa (Rosenkranz ym. 2015). Suomessa sinkin virallinen saantisuositus on vain 15 mg päivässä. Se ei riitä läheskään kaikille ikäihmisille.

Myös D-vitamiini parantaa T-solujen avulla vastustuskykyä (Cantorna ym. 2015). Sen tähden ikäihmisten on syytä nauttia D-vitamiinia päivittäin vähintään 100 mikrogrammaa (µg), jotta seerumin D-vitamiinin pitoisuus (S-D-25) pysyy yli 90 nmolissa/l (turvallinen yläraja 250 nmol/l).

Zinc supplements may strengthen immune system in the elderly
Barnett JB, Dao MC, Davidson H Hamer DH, et al. Effect of zinc supplementation on serum zinc concentration and T cell proliferation in nursing home elderly: a randomized, double-blind, placebo-controlled trial American Journal of Clinical Nutrition ajcn115188; First published online January 27, 2016. doi:10.3945/ajcn.115.115188
Hönscheid A, Dubben S, Rink L, Haase H. Zinc differentially regulates mitogen-activated protein kinases in human T cells. Journal of Nutritional Biochemistry. 2012 Jan;23(1):18-26. doi: 10.1016/j.jnutbio.2010.10.007. Abstract
Rosenkranz E, Hilgers RD, Uciechowski P, et al. Zinc enhances the number of regulatory T cells in allergen-stimulated cells from atopic subjects. European Journal of Nutrition. 2015 Nov 20. Abstract
Cantorna MT, Snyder L, Lin YD, Yang L. Vitamin D and 1,25(OH)2D regulation of T cells. Nutrients. 2015 Apr 22;7(4):3011-21. doi: 10.3390/nu7043011. Review. Free Full Text