Paljonko omega-3-rasvahappoja pitäisi ottaa päivittäin sydämen suojaksi?

Kalaöljyn omega-3-rasvahapot EPA ja DHA ehkäisevät sydän- ja verisuonitauteja, osoittavat väestötutkimukset. Viime aikoina on julkaistu ristiriitaisia tuloksia, kun kaikissa tutkimuksissa ei olekaan saatu toivottua vaikutusta. Yhtenä syynä näyttää olleen se, että annetuissa valmisteissa on voinut olla liian pienet omega-3-annokset ja eri valmisteilla voi olla erilaiset biologiset vaikutukset, vaikka omega-3-annokset olisivatkin samat (Gallelli ym. 2015). Kanadalaisen Waterloon yliopiston tutkijat selvittivät erilaisten omega-3-annosten vaikutusta kokoveren, punasolujen ja plasman fosfolipidien omega-3-pitoisuuksiin. Vain yli 1 000 mg päivässä nautittuna (EPA+DHA yhteensä) antoi riittävän vasteen. Useimpien kaupallisten kalaöljykapseleiden myyntipakkauksissa suositeltu omega-3-määrä jää tämän rajan alle.

Tutkimukseen kutsuttiin 20 vapaaehtoista tervettä naista ja miestä, joille annettiin 4 kuukautta päivittäin erilaisia omega-3-annoksia (EPA+DHA yhteensä):

  • 250 mg
  • 500 mg
  • 1 000 mg

Koehenkilöiden sormenpäästä otettiin alussa ja viikon välein verinäyte, josta mitattiin kokoveren, punasolujen ja plasman fosfolipidien EPA- ja DHA-pitoisuudet. Näin varmistettiin samalla, että koehenkilöt olivat todella nielaisseet heille annetut kapselit.

EPAn ja DHA:n pitoisuudet suurenivat lineaarisesti kaikissa kolmessa ryhmässä, mutta vain 1 000 mg päivässä saaneilla EPAn ja DHA:n pitoisuudet ylsivät tasolle, jonka on todettu tutkimuksissa suojaavan sydänpysähdykseltä ja äkilliseltä sydänkuolemalta. Esimerkiksi japanilaisessa JELIS-tutkimuksessa saatiin eriomaiset tulokset, kun E-EPAn päiväannos oli 1 800 mg ja vaikutusaika 5 vuotta. Amerikkalaiset sydänlääkärit suosittelevatkin E-EPAn antamista (1 800 mg päivässä) sydänterveyden edistämiseen. Amerikkalaisissa kliinisissä tutkimuksissa (MARINE ja ANCHOR) annettiin E-EPAa 2 ja 4 grammaa päivässä triglyseridien alentamiseen. Tulosten mukaan nämä E-EPA-annokset korjaavat veren rasvahäiriötä.

Johtopäätöksiä: Läheskään kaikkien kalaöljyvalmisteiden päivittäinen nauttiminen myyntipakkauksen ohjeiden mukaan ei riitä suojaamaan sydäntä ja valtimoita toivotulla tavalla. Kannattaa siis tutkia tarkoin valmisteen omega-3-rasvahappojen määrä ja valita tuote, jonka päiväannoksessa on vähintään 1 000 mg EPAa tai EPA+DHA:ta. Parhaissa tuotteissa on mukana D3-vitamiinia, joka tehostaa valmisteen hyviä terveysvaikutuksia.

Kalaöljyn omega-3-rasvahapoista syntyvät elimistössä syntyvät yhdisteet (nanomolekyylit) pienentävät kokeellisen sydäninfarktin kokoa ja vaimentavat tulehdusreaktiota, kertoo toinen kanadalainen tutkimus (Gilbert ym. 2015). Kalaöljy ehkäisee aterianjäkeistä (postprandiaalista) triglyseridien nousua ja vähentää siten valtimoiden kovettumisen riskiä (Nakamura ym. 2015).

Patterson AC, Chalil A, Aristizabal Henao JJ, et al. Omega-3 polyunsaturated fatty acid blood biomarkers increase linearly in men and women after tightly controlled intakes of 0.25, 0.5, and 1 g/d of EPA + DHA. Nutrition Research 2015 Oct 20. pii: S0271-5317(15)00229-8. doi: 10.1016/j.nutres.2015.09.016.
Gallelli L, Michniewicz A, Stefanelli R, et al.Different omega-3 formulations yield to diverse clinical response: a case-report.
Current Drug Safety. 2015 Nov 6. PubMed
Gilbert K, Malick M, Madingou N, Touchette C, Bourque-Riel V, Tomaro L, Rousseau G. Metabolites derived from omega-3 polyunsaturated fatty acids are important for cardioprotection. European Journal of Pharmacology. 2015 Nov 6. pii: S0014-2999(15)30348-4. doi: 10.1016/j.ejphar.2015.11.010.
Nakamura K, Miyoshi T, Yunoki K, Ito H. Postprandial hyperlipidemia as a potential residual risk factor. Journal of Cardiology. 2015 Dec 29. pii: S0914-5087(15)00383-4. doi: 10.1016/j.jjcc.2015.12.001. [Epub ahead of print] Review.