Kasviöljyn ja kalaöljyn omega-3:t punasolun kalvoilla

Suomessa ja muualla maailmassa keskustellaan vilkkaasti kasvi- ja kalaöljyn omega-3-rasvahappojen keskinäisestä paremmuudesta. Tutkimusten mukaan kalaöljyn omega-3:t nostavat nopeammin ja tehokkaammin punasolujen kalvojen omega-3-pitoisuutta kuin kasviöljyn omega-3:t. Omega-3-indeksin tulisi olla yli 8 %.

Solukalvojen omega-3-rasvahappojen pitoisuus ratkaisee paljolti sen, toimiiko solu normaalisti vai ei. Etenkin sydänlääkärit ovat esittäneet uuden tavan arvioida sydäntautien riskiä ja kulkua: omega-3-indeksin (lue lisää). Sillä tarkoitetaan solukalvon EPA + DHA -pitoisuuksien summaa.

Terveille koehenkilöille (N=20) annettiin 8 viikkoa päivittäin joko kalaöljyä (1296 mg EPA + 864 mg DHA) tai pellavansiemenöljyä (3510 mg alfalinoleenihappoa + 900 mg linoleeenihappoa). Punasolujen kalvon ja plasman rasvahapot määritettiin kaasukromatograafisesti alussa ja 4, 8, 10, 12, 14, 16, ja 24 viikon kuluttua.

Kahden kuukauden kuluttua kalaöljyä saaneiden koehenkilöiden punasolujen EPA oli noussut 300 % ja DHA 42 %. Punasolujen omega-3-indeksi nousi lähes ihanteelliseksi eli 7,8 prosenttiin ja säilyi suhteellisen korkeana aina viikolle 12 asti. Pellavansiemenöljyn anto lisäsi solujen EPAa 133 % ja dokosapentaeenihappoa eli DPA:ta 120 %, mutta DHA-pitoisuus ei noussut yhtään. DPA on välituote, jota syntyy kun elimistö muuntaa EPAa DHA:ksi (Wikipedia).

Johtopäätös: Punasolujen EPAn ja DHA:n pitoisuudet nousevat kalaöljyllä nopeammin ja korkeammalle kuin pellavansiemenöljyllä.

Cao J, Schwichtenberg KA, Hanson NQ, Tsai MY. Incorporation and Clearance of Omega-3 Fatty Acids in Erythrocyte Membranes and Plasma Phospholipids. Clin Chem. 2006 Oct 19 [PubMedPlus]

Tohtori Tolosen kommentti

Pellavansiemenöljy sisältää noin 50 % omega-3-rasvahappoihin kuuluvaa alfalinoleenihappoa (ALAa). Rypsiöljyssä sen pitoisuus on noin 11 %. Parhaan käsityksen elimistön rasvahappotasapainosta antaa AA/EPA-suhde (arakidonihapon suhde EPAan). Sen voi mittauttaa seerumista. Lukema ei saisi olla terveillä yli 3:1 eikä sydän- ja muilla potilailla yli 2:1.

Kanadalainen Kaitlin Samantha Roke julkaisi 2016 erinomaisen väitöskirjan kalaöljystä. Voit lukea sen kokonaisuudessaan alla olevasta linkistä.

Roke KS, Exploration of the perceived and actual benefits of omega-3 fatty acids and the impact of FADS1and FADS2genetic informationon dietary intake and blood levels of EPA and DHA. ThesisPresented toThe University of Guelph (Canada) 2016 Free Full text

Kasvi- ja kalaöljyn omega-3:n vertailua
Rasvakeskustelua HS:ssa
Suomalaisten lasten ja nuorten aikuisten AA/EPA-suhde
Rasvainen kalaruoka ehkäisee syöpää
BBC:n TV-dokumentti "Totuus omega-3:sta"
Omega-3:t nyt tapetilla ravitsemuslääketieteessä
Kalaöljyn sydänvaikutukset
Omega-3:t edistävät neurogeneesiä aivoissa
Lasten ja nuorten masennuksen hoito kalaöljyllä
Lääkelaitoksen mielipide kalaöljyistä
Omega-3:n uudet vaikutustavat
Omega-3-saantisuositus
Omega-3:n saanti, tarve ja vaikutustavat
Omega-6/omega-3-suhde ja krooniset taudit
Omega-3-rasvahappoja naisille
Omega-3:a odottaville äideille
Välttämättömät rasvahapot – tri Tolosen katsaus