Karnosiini parantaa ikääntyvien henkistä ja fyysistä kuntoa

Puolassa tutkitaan vilkkaasti karnosiinin terveysvaikutuksia. Wroclaw Universityn uusi tutkimus osoittaa, että karnosiinin ja sen sukulaisaine anseriinin nauttiminen ravintolisinä parantaa yli 65-vuotiaiden fyysistä kuntoa ja kognitiivisia taitoja. uusi italialainen kliininen tutkimus osoittaa, että karnosiini parantaa sydämen vajaatoimintaa ja samalla sydänpotilaiden kuntoa ja elämän laatua. Tulokset vahvistavat suomalaisten kuluttajien antamaa palautetta karnosiinin hyödyllisyydestä. Suomessa terveyskauppiaat valitsivat karnosiinin 2004 vuoden terveystuotteeksi ja 2008 vuoden urheiluravinteeksi.

Tutkimukseen kutsuttiin 56 yli 65-vuotiasta henkilöä, jotka arvottiin kahteen kaltaistettuun ryhmään. Koeasetelma oli kaksoissokko. Toinen ryhmä sai 13 viikkoa lumetta ja toinen 1000 mg/vrk karnosiinia ja anseriinia sisältävää ravintolisää, uutetta, joka oli valmistettu kananrintalihasta. Koehenkilöille tehtiin monia tutkimuksia, mm. kognitiivisia (tieto-taito: Short Test of Mental Status, STMS ) ja fyysisen kunnon testejä (Senior Fitness Test), joka on samankaltainen kuin THL:n ikäihmisille tekemä kuntotesti. Lis'äksi mitattiin verenpainetta, sydämen sykettä ja painoindeksiä.

Ravintolisän nauttiminen pienensi merkitsevästi painoindeksiä. Kahdessa kuudesta Senior Fitness Testissä tulokset paranivat merkitsevästi verrattuna lähtötasoon ja verrokkeihin. Short Test of Mental Status -pisteet paranivat myös merkitsevästi karnosiiniryhmässä.

"Anseriinin ja karnosiinin nauttiminen  ruoan lisänä parantaa ikäihmisten henkistä ja fyysistä kuntoa", päättelevät tutkijat.

Tutkimuksen tekivät

  • Division of Consultation Psychiatry and Neuroscience, Department of Psychiatry, Wroclaw Medical University, Wroclaw, Poland.
  • Department of Physiotherapy and Occupational Therapy in Preventive Medicine, University School of Physical Education in Wroclaw, Poland.
  • Department of Animal Products Technology and Quality Management, Wroclaw University of Environmental and Life Sciences, Wroclaw, Poland.
Szcześniak D, Budzeń S, Kopeć W, Rymaszewska J. Anserine and carnosine supplementation in the elderly: Effects on cognitive functioning and physical capacity. Archives of Gerontology and Geriatrics. 2014 Sep-Oct;59(2):485-90. doi: 10.1016/j.archger.2014.04.008.

Tohtori Tolosen kommentteja

Puolalaiset urheilufysiologit julkaisivat äsken kansallisten edustusmelojien tutkimuksen, jossa karnosiinilisä (4 000 mg/vrk) paransi merkitsevästi urheilijoiden kykyä sietää kovan kuormituksen aiheuttamaa hapetusstessiä. Karnosiini on erittäin vahva ja laajavaikutteinen antioksidantti. Tulokset puoltavat karnosiinin käyttöä urheilijan ravintolisänä (ei ole dopingia).

Uusi italialainen klininen tutkimus osoittaa, että karnosiinin nauttiminen (500 mg päivässä) vahvistaa vajaatoiminnasta kärsivän sydämen lyöntivoimaa, lisää hapenottokykyä ja fyysistä suorituskykyä sekä parantaa sydänpotilaiden elämän laatua (Lombardi ym. 2014). Tulokset tukevat edellä selostettuja puolalaisia tutkimuksia ja suomalaisten kuluttajien kokemuksia.

Australialainen hiiritutkimus osoittaa, että karnosiinin nauttiminen alentaa kohonneita triglyseridejä ja hillitsee valtimoihin kertyneiden paakkujen (plakkien) repeämistä (Brown ym. 2014). Plakkien repeäminen aiheuttaa suurimman osan veritulpista.

Karnosiini vaikuttaa suotuisasti geeneihin, jotka säätävät sydämen rytmiä ja toimintaa sekä sokeriaineenvaihduntaa vuorokausirytmin mukaan normaaliksi (Wu ym. 2014).

Karnosiinia tutkitaan ja käytetään maailmalla hyvin vilkkaasti. Valitettavasti suomalaiset lääkärit ja muut terveydenhuollon ammattihenkilöt tuntevat karnosiinia vielä huonosti, vaikka se löydettiin jo 114 vuotta sitten ja siitä on julkaistu lähes 2000 tieteellistä tutkimusta. Karnosiinia on saanut Suomessa ravintolisänä vuodesta 2003 alkaen.

Slowinska-Lisowska M, Zembron-Lacny A, Rynkiewicz M, et al. Influence of l-carnosine on pro-antioxidant status in elite kayakers and canoeists. Acta Physiologica Hungarica. 2014 Sep 8:1-10. [Epub ahead of print]
Lombardi C, Carubelli V, Lazzarini V. et al. Effects of oral administration of orodispersible levo-carnosine on quality of life and exercise performance in patients with chronic heart failure. Nutrition. 2014 May 10. pii: S0899-9007(14)00213-5. doi:10.1016/jnut.2014.04.021

Brown BE, Kim CH, Torpy FR, et al. Supplementation with carnosine decreases plasma triglycerides and modulates atherosclerotic plaque composition in diabetic apo E(-/-) mice. Atherosclerosis. 2014 Feb;232(2):403-9. doi: 10.1016/j.atherosclerosis.2013.11.068.
Wu T, Tao Y, Tsang F, et al. The effect of L-carnosine on the circadian resetting of clock genes in the heart of rats. Molecular Biology Reports. 2014 Sep 26. Abstract