Karnosiini suojaa urheilijaa hapetusstressiltä

Pitkäkestoisissa kuormittavissa urheilusuosituksissa elimistössä myllertää hapetusstressi. Se on terveydelle haitallista pitkällä tähtäimellä. Onneksi hapetusstressiä voidaan ehkäistä, vaimentaa ja sammuttaa ruoan lisänä nautittavalla karnosiinilla, kertoo puolalaisten urheilulääkäreiden kansallisilla edustusmelojilla tekemä tutkimus. Karnosiinin käyttö on sallittua kilpaurheilussa.

Karnosiini on erinomainen antioksidantti ja lihasten happamoitumista ehkäisevä valkuaisaine, dipeptidi. Sitä esiintyy lihaksissa luonnostaan, mutta pitoisuus ei riitä ehkäisemään kovassa rasituksessa syntyvää haitallista hapetusstressiä. Siksi urheilu- ja liikuntatieteilijät ovat tutkineet, voisiko karnosiinista olla apua hapetusstressin ehkäisyssä ja vaimennuksessa.

Puolalaiset liikuntatieteelliset laitokset testasivat karnosiinia 14 kansallisella edustusmelojalla. He söivät päivittäin 4 grammaa (4 000 mg) karnosiinia kahden viikon ajan. Heistä otettiin verinäytteitä ennen 2000 m kovaa melontaharjoitusta sekä ½, 24 ja 48 tuntia sen jälkeen.

Verestä mitattiin monia hapetusstressiä osoittavia ja siihen vaikuttavia seikkoja: vetyperoksidia (H2O2), typpioksidia (NO), 8-isoprostaaneja, 3-nitrotyrosiinia (joka aiheuttaa soluvaurioita ja tulehdusta), kokonaisglutationia (antioksidantti), hapettunutta glutationia (GSSG), antioksidanttistatusta (APO) ja superoksididismutaasia (SOD). Karnosiinin nauttiminen ei vaikuttanut H2O2-, NO- tai SOD-pitoisuuksiin.

Karnosiini ehkäisi rasituksenjälkeistä 8-isoprostaanien, 3-nitrotyrosiinin ja GSSG:n pitoisuuksien suurenemista ja paransi pelkistyskykyä (GSHt-2GSSG)/GSSG). Karnosiini ehkäisi glutationin kulumista ja vähensi hapetus/nitraatiomarkkereita sekä SOD:n aktiivisuutta.

"Nämä tulokset osoittavat, että karnosiini voi tarjota antioksidanttisuojaa hyvin treenatuille urheilijoille", päättelevät tutkijat.

Slowinska-Lisowska M, Zembron-Lacny A, Rynkiewicz M, et al. Influence of l-carnosine on pro-antioxidant status in elite kayakers and canoeists. Acta Physiologica Hungarica. 2014 Sep 8:1-10. [Epub ahead of print]