Kalaöljy ehkäisee lihomista, luukatoa ja tulehdusta

Lihavuus, luukato, krooninen matala-asteinen tulehdus (inflammaatio) ja ravinnon liian suuri omega-6/omega-3-suhde liittyvät toisiinsa. Länsimainen ravinto sisältää aivan liikaa omega-6-rasvahappoja suhteessa omega-3:een (9:1). Erityisesti runsas linolihapon (LA, omega-6) saanti vähentää EPAn pitoisuutta elimistössä. Se johtaa ajan oloon siihen, että inflammaatio lisääntyy, rasvakudoksen määrä lisääntyy ja luusto heikkenee (artikkelin kuvio 2). Seurauksena voi olla lonkkamurtuma tai selkärangan luhistuminen, mikä on yleistä vanhoilla naisilla. Uusi kirjallisuuskatsaus perustelee, miksi kalaöljy on tarpeen suurten kansantautien ehkäisyssä ja jarruttamisessa.

Amerikkalaiset saavat ravinnostaan päivittäin alle 2 grammaa omega-3-rasvahappoja, joista vain 0,12 g eli 120 mg on EPA ja DHA:ta yhteensä ja tästä määrästä 2/3 on DHA:ta. Toisin sanoen EPAn saanti on tosi vähäistä (NHANES 2009–2010). Eikä se ole kovin paljon suurempaa Suomessakaan, vaikka noudatettaisiin viranomaisten antamia ravitsemussuosituksia. Luukatoa ja lihomista voidaan siis ehkäistä lisäämällä kalaöljyn, erityisesti EPAn, saantia.

USA:n vuoden 2010 ravitsemusohjeet suosittavat vähintään 0,25 g:n EPA+DHA-saantia päivässä, joka ei nykyisellään toteudu ilman kalaöljylisää. Yhdysvaltain Sydänliitto (AHA) suosittaa kaksi kertaa suurempaa määrää, 0,5 g/vrk terveille aikuisille. Jotta omega-6/omega-3-suhde olisi edes lähellä ihannetta, 3:1, tulisi miesten ja naisten nauttia 3 grammaa kalaöljyä päivässä. Lyon Diet Heart Study osoitti, että omega-6/omega-3-suhteen tulisi olla enintään 4:1 sydäninfarktin jälkeen uuden sydänkohtauksen ehkäisemiseksi. Myös maailmankuulu rasvatutkija professori Artemis Simopoulos suosittaa tällaista suhdetta. Siihenkin pääseminen edellyttää reilua kalaöljyn käyttöä, myös Suomessa, jossa lasten ja nuortenkin suhde on 7–8:1. Japanilainen tietokonetutkimus on osoittanut, että puhdas väkevöity E-EPA (1,8 g päivässä) vähentää sairasta sisäelinrasvaa vyötärön seudulta. Samalla triglyseridit vähenevät verestä ja kohonnut verenpaine alenee.

Ei edes 1,48 grammaan päiväannos 3 kk:n ajan kalaöljyn omega-3:a riitä suojaamaan luukadolta, kirjoittavat amerikkalaiset tutkijat. Luusto tarvitsee suurempia määriä. Kalaöljyn omega-3-rasvahapot vaikuttavat suotuisasti myös hormoneihin (leptiini ja greliini), jotka puolestaan hillitsevät liikoja ruokahaluja ja lujittavat luustoa. Lisäksi tiedämme, että EPA:sta elimistössä syntyvät resolviinit E1 ja E2 ehkäisevät, vaimentavat ja sammuttavat tulehdusta. DHA:sta puolestaan syntyy anti-inflammatorisia D1- ja D2-resolviineja, protektiineja ja maresiineja. Ne vähentävät mm. CRP:tä, josta on kirjoitettu paljon tällä foorumilla. EPAn ja DHA:n tarve kasvaa ikääntymisen myötä, jolloin paino yleensä lisäääntyy (artikkelin kuvio 1).

Yletön rypsiöljyn suosittelu on omiaan huonontamaan omega-6/omega-3-suhdetta. Kirjallisuuskatsauksen voi lukea maksutta kokonaisuudessaan alla olevasta linkistä.

Kelly OJ, Gilman JC, Kim Y, Ilich JZ. Long-chain polyunsaturated fatty acids may mutually benefit both obesity and osteoporosis. Nutrition Research. 2013 Jul;33(7):521-33. doi: 10.1016/j.nutres.2013.04.012.