Ubikinoli lisää urheilijan voimaa ja suorituskykyä

Ubikinonin pelkistetty muoto ubikinoli, 300 mg päivässä, lisäsi merkittävästi Lontoon olympialaisiin (2012) valmistautuneiden huippu-urheilijoiden fyysistä suorituskykyä, osoittaa saksalainen kaksoissokkotutkimus. Suomen urheiluvalmennuksessa "ei saa korostaa minkään yksittäisen ravintotekijän merkitystä". Sehän näkyy suomalaisten urheilijoiden suorituksissa maailmalla.

Testiin osallistui 100 olympiaurheilijaa, 53 miestä ja 47 naista (19,9 ± 2,3 ikävuotta). He nauttivat päivittäin 6 viikkoa joko ubikinolia (300 mg) tai lumetta. He tekivät maksimaalisia suorituksia (Watt/kilogram body weight, W/kg bw) polkemalla polkupyöräergometriä, jolloin mitattiin maitohapon kertymistä elimistöön. Testejä tehtiin vaikutusjakson alussa (T1), 3 viikon kuluttua (T2) ja 6 viikon kuluttua (T3). Koehenkilöistä mitattiin maksimaalista suorituskykyä.

Molemmat ryhmät, sekä lume- että ubikinoliryhmä, paransivat merkitsevästi maksimaalista suorituskykyään vaikutusjakson aikana (T1–T3), mutta ubikinoliryhmä paransi enemmän. Lumeryhmän (verrokkien) suorituskyky lisääntyi 3,64 ± 0,49 –> 3,94 ± 0,47 W/kg bw eli 8,5 % (±5,7). Ubikinoliryhmä paransi 3,70 (±0,56) –> 4,08 W/kg bw (±0,48) eli 11,0 % (±8,2). Ryhmien välinen ero oli tilastollisesti ja käytännössäkin merkitsevä ubikinoliryhmän hyväksi.

Huippu-urheilussa tällainen ero voi ratkaista sen, pääseekö urheilija karsinnoista finaaliin ja finaalissa palkinnolle. Tarjosin toissa vuonna SUL:n valmentajien Huippu-urheilu-uutiset (HUU) -lehteen kirjoitusta ubikinonin eduista kilpaurheiluvalmennuksessa. SUL:n (silloinen) huippuvalmennusjohtaja ja lehden päätoimittaja Jarmo Mäkelä hylkäsi kirjoitukseni viitaten SUL:n ravitsemusasiantuntijoiden lausuntoon. Sen mukaan "yksittäisen ravintotekijän merkitystä ei tule korostaa valmennuksessa". Meilasin Mäkelälle tiedoksi tämän uuden saksalaistutkimuksen. Hän ei ole vastannut mitään.

CoQ10 boosts power in German athletes: Study. Nutraingredients.com 27.5.2013
Alf D, Schmidt ME, Siebrech SC. Ubiquinol supplementation enhances peak power production in trained athletes: a double-blind, placebo controlled study. Journal of the International Society of Sports Nutrition 2013, 10:24 doi:10.1186/1550-2783-10-24