Kanadalaiset psykiatrit: Kalaöljy ehkäisee raskausmasennusta

Kanadalaisten psykiatrien laatima uusi meta-analyysi kertoo, että kalaöljyn omega-3-rasvahapot ehkäisevät raskauden ja imetyksen aikaista masennusta. Sen syynä on usein liian vähäinen omega-3-rasvahappojen saanti, jolloin aivojen hermovälittäjäaineiden toiminta häiriintyy, kirjoittavat Montrealin yliopiston psykiatrit. Muiden tutkimusten mukaan EPA on paras omega-3-rasvahappo masennuksen ehkäisyyn ja hoitoon. EPAa on eniten 90-prosenttisissa E-EPA-kapseleissa, joita saa terveyskaupoista, apteekeista ja markettien luontaistuoteosastoilta.

Noin 14–24 prosenttia naisista masentuu raskauden tai imetyksen aikana, ilmenee amerikkalaisten psykiatrien ja gynekologien laatimasta lausunnosta (The American Psychiatric Association and The American Congress of Obstetricians and Gynecologists, ACOG). "Monilla naisilla on omega-3-rasvahappojen vaje, joka haittaa mielialaa säätävän serotoniinin toimintaa. Naisten tulisi korjata puutos lisäämällä omega-3:n saantia", sanoo tutkimusta johtaneen psykiatrian professori Jean R Séguinin työryhmä (University of Montreal and the Research Centre at the Sainte-Justine Mother and Child Hospital).

Meta-analyysiin kelpuutettiin 75 erillistä tutkimusta. Ne puoltavat omega-3-rasvahappojen saannin lisäämistä raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen, jolloin naisilla on vajetta. Sen syynä on se, että äiti luovuttaa paljon omega-3-rasvahappoja sikiöön raskauden ja imetyksen aikana eivätkä naiset osaa ottaa riittävästi kalaöljyä ruoan lisänä.

Masennuksen riski on suurin alle 20-vuotiailla äideillä, joilla on ollut masennusta aikaisemmin, joiden raskautta ei ole suunniteltu, joiden tulot ovat vähäiset ja jotka käyttävät alkoholia. Masennus voi ilmaantua joko raskauden aikana tai synnytyksen jälkeisinä kuukausina, jopa vasta vuoden kuluttua. Vaikka tutkijat usein mielellään suosittelevat kalaruoan lisäämistä ruokavalioon, sillä on käytännössä vaikea saada lisätyksi EPAn määrää niin paljon, että se ehkäisisi tai hoitaisi masennusta. Lohta pitäisi syödä vähintään 150 g joka ikinen päivä – mielellään graavina, sillä kuumennus tuhoaa omega-3:a –, jos mielisi saada tarvittavat omega-3:t ruoasta. E-EPA-kapseleiden käyttö on monin verroin helpompaa ja tehokkaampaa. Parhaissa E-EPA-valmisteissa on mukana myös D3-vitamiinia, joka myös ehkäisee masennusta.

Suomalaiset saavat 80 % omega-3-rasvahapoistaan rypsiöljystä ja vain 20 % kalasta. Rypsiöljyn omega-3 on ALAa, joka ei ehkäise masennusta. Vain merellinen rasvahappo EPA on antidepressiivistä, sanovat asiaa tutkineet psykiatrit. Sen tähden E-EPA on paras kalaöljyvalmiste myös raskauden ja imeytyksen aikana.

Tämä katsaus tukee useita aikaisemmin tällä sivustolla esittämiäni uutisia ja katsauksia, joiden mukaan raskaana olevat ja imettävät naiset tarvitsevat ravintolisiä. Lue lisää viereiseltä palstalta.

Montrealin yliopiston tiedote

MedicalDaily.com 17.11.2012

Shapiro GD, Fraser WD, Séguin JR. Emerging Risk Factors for Postpartum Depression: Serotonin Transporter Genotype and Omega-3 Fatty Acid Status. Canadian Journal of Psychiatry 2012;57(11):704–712 Abstract