Kalaöljy lisää ikääntyvien lihasvoimaa – ihmistutkimus

Kalaöljyn käyttö yhdessä kuntoharjoittelun kanssa hidastaa lihasten ikääntymismuutoksia, ilmenee skotlantilaisesta esitutkimuksesta. Se esitettiin 5.9.2012 British Science Festivalilla Skotlannissa. Tulos antoi aihetta jatkotutkimukseen, jossa vaikutusjakso on kolme vuotta. Nyt julkaistu raportti ja muut tutkimukset puoltavat etenkin ikäihmisen säännöllistä kuntoilua ja kalaöljyn käyttöä.

Aberdeenin yliopistossa tutkittiin 14 yli 65-vuotiasta henkilöä, jotka osallistuivat lihasten kuntoa kohentaviin harjoituksiin. Puolet koehenkilöistä sai lisäksi kalaöljyä ja toinen puoli (verrokit) sai lumevalmistetta 12 viikkoa. Vaikutusjakson alussa kaikkien naisten alaraajojen lihasvoimat mitattiin. Verrokkien lihaskunto koheni (pelkällä kuntosalitreenillä) 11 prosenttia, mutta harjoittelun lisänä kalaöljyä saaneiden kunto koheni 20 prosenttia. Ero oli vakuuttava!

Lihaskunnolla on ratkaiseva vaikutus ikääntyvän ihmisen fyysiseen ja henkiseen hyvinvointiin, korostavat tutkijat. Normaalissa ikääntymisessä lihasten koko pienenee 0,5–2 prosenttia vuodessa. Samalla lihasvoima ja suorituskyky vähenevät ja elämänlaatu voi heiketä. Lihaskunnon heikentyminen – sarkopenia – vaivaa joka neljättä 50–70-vuotiasta ja yli puolta 80 vuotta täyttäneistä. Sarkopenia aiheuttaa vanhuus-raihnaisuus-oireyhtymää, jonka kustannukset ovat valtavat, korostaa tutkimusta johtava tohtori Stuart Gray. Kustannukset johtuvat muun muassa sairaalakuluista ja kaatumisista.

Syynä lihaskunnon heikkenemiseen ovat hapetusstressi ja matala-asteinen krooninen tulehdus (inflammaatio), joita kalaöljyn omega-3-rasvahapot ehkäisevät, vaimentavat ja sammuttavat. Kalaöljyn päiväannoksen tulee kuitenkin olla paljon suurempi kuin mitä ruoasta yleensä voi saada. Myös D3-vitamiinilisän on osoitettu kohentavan lihaskuntoa. Kannattaa siis valita kalaöljy, jossa on mukana D3-vitamiinia.

Lihaskuntoa voidaan pitää yllä ja kohentaa harjoittelemalla, mutta ikääntyvien ihmisten lihasmassa lisääntyy ja kunto kohenee vähemmän kuin nuoremmilla. Tämä ja aikaisemmat tutkimukset viittaavat siihen, että kalaöljyn säännöllinen käyttö ravintolisänä edistää lihaskunnon ja fyysisen suorituskyvyn kohenemista etenkin kuntoilevilla ikääntyvillä ihmisillä.

Tutkimustulos oli niin lupaava, että Biotechnology and Biological Sciences Research Council on myöntänyt noin 500 000 euron rahoituksen jatkotutkimukseen. Siihen kutsutaan 30 ikääntyvää miestä ja 30 ikääntyvää naista, joista puolet saa 18 viikkoa kunto-ohjelman lisänä kalaöljyä ja puolet lumetta (verrokit), kertoo tutkimusta johtava tohtori Stuart Gray The Financial Times -lehdelle ja BBC:n uutisille antamissaan haastatteluissa. Koehenkilöille tehdään lihaskuntotestejä, lihasmassaa tutkitaan tietokonekuvauksella (MRI) ja lisäksi tutkitaan insuliiniherkkyyttä, kudostulehdusta (inflammaatiota) ja valkuaisainesynteesiä.

Triesten yliopisotn julkaisema 36 erillistutkimuksen meta-analyysi vahvistaa, että kalaöljy lisää ikääntyvien lihaskuntoa ja ehköisee sarkopeniaa (Buoite ym. 2018).

The Financial Times 5.9.2012
BBC News 6.9.2012

Buoite Stella A, Gortan Cappellari G, Barazzoni R, Zanetti M. Update on the Impact of Omega 3 Fatty Acids on Inflammation, Insulin Resistance and Sarcopenia: A Review. International Journal of Molecular Sciences. 2018 Jan 11;19(1). pii: E218. doi: 10.3390/ijms19010218.  Free Full Text