Neurology: Kalaöljy ehkäisee Alzheimerin tautia

Kalaöljyn omega-3-rasvahapot ovat nyt suuren kiinnostuksen kohteena neurologiassa. Ne ehkäisevät Alzheimerin taudille tyypillisiä muutoksia aivoissa, kertoo New Yorkin Columbia-yliopiston neurologian klinikan tutkimus. Se tukee monia aikaisempia raportteja, joiden mukaan kalaöljyä, eritoten E-EPAa kannattaa käyttää muistisairauksien ehkäisyyn ja hoitoon.

Tutkimukseen osallistui 1219 yli 65-vuotiasta henkilöä, joiden ruokatapoja seurattiin yli vuoden ajan. Heidän veriplasmastaan tutkittiin beeta-amyloidi (β-amyloid, Aβ) -nimisen valkuaisaineen määrä. Tätä proteiinia voi kertyä aivoihin paakuiksi, jolloin se aiheuttaa Alzheimerin taudin.

Tiedämme, että Alzheimerin taudissa amyloidin mekanismit ovat poissa hallinnasta", sanoo tutkimusta johtanut neurologian apulaisprofessori Nikolaos Scarmeas (Columbia University Medical Center). "Halusimme selvittää, olisiko ravintoaineilla vaikutusta amyloidien määrään", hän jatkaa.

Aβ40- ja Aβ42-amyloideja oli veressä vähiten niillä ihmisillä, joiden omega-3-rasvahappojen saanti ruoasta ja ravintolisistä oli runsainta. Amyloidien pitoisuus väheni 20–30 prosenttia jokaista päivittäin nautittua omega-3-grammaa kohti. “Mitä enemmän omega-3:a syöt, sitä vähemmän veressäsi on amyloideja", Scarmeas tiivistää. Kalaöljyn rasvahapot ehkäisivät myös muuta henkisen tason laskua. Tutkijat eivät antaneet ravintolisiä, mutta osa tutkituista nautti niitä omatoimisesti. Ravinnon B12-, D- ja E-vitamiinit ja omega-6-rasvahapot eivät korreloineet amyloidin määrään veressä tässä tutkimuksessa.

Toinenkin amerikkalainen tutkijaryhmä julkaisi äskettäin Neurology-lehdessä tuloksensa, joiden mukaan omega-3:t siivoavat aivoista amyloidi-beeta-paakkuja (Tan ym. 2012).

Kanadalaiset neurologit havaitsivat jo aikaisemmin eläinkokeissa, että omega-3:n niukkuus lisää Alzheimerin taudin riskiä. Vuonna 2010 julkaistiin ihmistutkimus, jonka mukaan runsas omega-3-rasvahappojen nauttiminen vähensi Alzheimerin tautia peräti 40 prosenttia. Tuolloin ei vielä ymmärretty täysin, mihin vaikutus perustui. Uudet tutkimukset osoittavat sen johtuvan, ainakin osittain, amyloidin vähenemisestä.

Neurologit suosittelevat syömään runsaasti merellisiä omega-3-rasvahappoja sisältäviä ruokia, kuten lohta, silliä, makrillia ja tonnikalaa. Myös rypsiöljyssä, pähkinöissä ja pellavansiemenissä on omega-3-a (alfalinoleenihappoa, ALAa), mutta se on kymmenen kertaa heikompitehoista kuin merelliset omega-3:t. Ravintolisänä nautitut omega-3:t ovat myös tehokkaita. Suomessa ravitsemustieteilijät suosittelevat Ravitsemushoito-oppaassa (Duodecim 2009) E-EPAa muistihäiriöiden ehkäisyyn ja hoitoon. Parhaissa E-EPA-kapseleissa on mukana myös D3-vitamiinia, joka poistaa amyloidia aivoista.

Gu Y, Schupf N, Cosentino SA, et al. Nutrient intake and plasma β-amyloid. Neurology May 2, 2012, Published online before print doi: 10.1212/WNL.0b013e318258f7c2

Tan ZS, Harris WS, Beiser AS et al. Red blood cell omega-3 fatty acid levels and markers of accelerated brain aging. Neurology 2012;78(9) 658-664 Abstract


Tohtori Tolosen kommentti

Nämä uudet tutkimukset on uutisoitu laajasti netissä. Nyt kun kalaöljyn edulliset vaikutukset aivoissa on raportoitu neurologien tärkeimmässä ammattilehdessä, on syytä toivoa, että neurologien ja muiden lääkäreiden asenne muuttuu myönteisemmäksi ravintolisiä kohtaan. Monet ravintolisät ehkäisevät ja jarruttavat Alzheimerin tautia ja muita kognitiivisia häiriöitä. Esimerkiksi Fosfoseriini paransi Bill Scogganin Alzheimerin taudin. Lue muita aiheeseen liittyviä tutkimusuutisia viereiseltä palstalta.