Kalaöljy parantaa urheilijoiden keuhkojen toimintaa

Kalaöljy voi parantaa urheilijoiden keuhkojen toimintaa kuormituksen aikana ja sen jälkeen, osoittaa saksalaisten ja iranilaisten painijoiden tutkimus. Sen julkaisi maaliskuun Journal of Science and Medicine in Sport.

Kolme kuukautta kestäneeseen tutkimukseen osallistui 40 amatööripainijaa, keski-iältään 18,6 vuotta. Painoindeksi oli keskimäärin 22,75. Kukaan tutkituista ei tupakoinut. Koehenkilöt kaltaistettiin sattumanvaraisesti neljään ryhmään.

  • kalaöljyryhmä (1 gramman kapseli, joka sisälsi 180 mg EPAa ja 120 mg DHA:ta)
  • lumekapseleita saanut ryhmä
  • aktiivisesti treenaava ryhmä, joka sai lumetta
  • inaktiiviryhmä, joka sai kalaöljyä.
Koehenkilöille tehtiin monia keuhkojen toimintakokeita vaikutusjakson alussa ja lopussa. Testeissä havaittiin merkitsevää parantumista sekä treenauksen että kalaöljylisän ansiosta. FEV1 koheni 41 % ja FVC 53 %. Kalaöljy ja treenaus paransivat neljää muutakin muuttujaa.

"Tutkimme ensimmäistä kertaa kalaöljyn vaikutusta keuhkojen toimintaan spesifisessä treenauksessa [painissa]... Näillä tuloksilla on kauaskantoisia seuraamuksia valmentajille, treenaajille ja liikuntafysiologeille, jotka työskentelevät amatööri- ja ammattipainijoiden kanssa", kirjoittavat saksalaisen Tubingenin ja iranilaisen Urmian yliopistojen tutkijat.

Tartibian B, Maleki BH, Abbasi A . The effects of omega-3 supplementation on pulmonary function of young wrestlers during intensive training. Journal of Science and Medicine in Sport. 2010;13,:2, 281-286 PubMed

Nutraingredients.com 3.3.2010

Tohtori Tolosen kommentti

Tässä työssä käytettiin ihan tavallista peruskalaöljyä, joka sisälsi vain 30 % omega-3-rasvahappoja (18 % EPAa ja 12 % DHA:ta). Niiden päiväannos oli varsin pieni verrattuna esim. urheilufysiologi Timothey Mickleboroughin Yhdysvaltain kilpauimareille antamaan farmakologisen kalaöljyn määrään nähden. Itse suosittelisin urheilijoille vahvempia ja tehokkaampia omega-3-valmisteita.

Kalaöljyä urheilijoille