Ubikinoni ja suorituskyky

Ubikinoni eli koentyymi Q10 – 100 mg päivässä – lisää miesten fyysistä suorituskykyä merkittävästi kahdessa kuukaudessa, ilmenee turkkilaisesta tutkimuksesta. Japanilaisen, espanjalaisen ja iranilaisen tutkimuksen mukaan ubikinoni ehkäisee urheilijan hapetusstressiä, tulehdusta ja urheiluvammoja. Q10 on siis erinomainen ravintolisä kuntoilijoille ja urheilijoille.

Tutkimus tehtiin "kultaisen standardin" mukaan kaksoissokko-vaihtovuoroasetelmassa. Kokeeseen kutsuttiin 15 tervettä istumatyötä tekevää miestä. Heidät kaltaistettiin kahteen ryhmään, joista toinen sai kaksi kuukautta päivittäin lumetta ja toinen 100 mg ubikinonia. He tekivät viisi kertaa Wingaten testin 75 g/kg kuomituksella. Testien välillä oli vain kahden minuutin aika. Testit tehtiin hoitojakson alussa ja lopussa (kahden kuukauden kuluttua). Kuten yllä olevasta linkistä näkyy, testi on erittäin rasittava ja se mittaa anaerobista suorituskyvyn huippua, anaerobista väsymystä ja anaerobista kokonaiskapasiteettia. Hoitojakson jälkeen ryhmät vaihtoivat paikkaa (lumeryhmä alkoi saada ubikinonia ja päin vastoin) ja testit uusittiin kuten edellä on kerrottu.

Wingaten testissä lämmitellään ensin 10 minuuttia. Sen jälkeen ergometriä poljetaan 3 sekuntia ilman vastusta niin nopeasti kuin kyetään. Sitten avustaja lisää kuormitusta, ja testattava polkee täysillä 30 sekuntia, kuten videosta näkyy. Testi antaa runsaasti tietoa lihaskunnosta ja anaerobisesta kapasiteetista (lue lisää).

Ubikinoni lisäsi huippuvoimaa (peak power) ja vähensi väsymystä viimeisessä testissä (WT5). Tulosten mukaan ubikinoni voi lisätä suorituskykyä supramaksimaalisessa (uupumukseen johtavassa) kuormituksessa ja ubikinonia voidaan käyttää ergogeenisenä (energiaa antavana) apukeinona, tulkitsevat tutkijat. Ubikinonin ergogeeninen vaikutus perustuu siihen, että se lisää energian tuotantoa lihasten pienoisvoimalaitoksissa, mitokondrioissa.

Gökbel H, Gül I, Belviranli M, Okudan N. The effects of coenzyme Q10 supplementation on performance during repeated bouts of supramaximal exercise in sedentary men. Journal of Strength Conditioning Research 2009 (23) doi: 10.1519/JSC.0b013e3181a61a50